"Το μυαλό του παιδιού δεν είναι δοχείο που πρέπει να το γεμίσεις αλλά φωτιά που πρέπει να την ανάψεις".
Πλούταρχος

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς

View more presentations or Upload your own.

Μάθε εύκολα το αντίστοιχο μάθημα του βιβλίου σου με τη βοήθεια του παρακάτω σχεδιαγράμματος





Η Άλωση μέσα από τους θρύλους
Παραδοσιακοί και θαυμαστοί θρύλοι, αναπτύχθηκαν γύρω από την άλωση της Πόλης, για να θρέψουν τις ελπίδες και το θάρρος του έθνους επί αιώνες.
Μια παράδοση αναφέρει ότι την ώρα που μπήκαν οι Τούρκοι στην Πόλη και στη συνέχεια στην Αγιά Σοφιά τελούνταν θεία λειτουργία. Ο τοίχος τότε πίσω από την Αγία Τράπεζα άνοιξε και εξαφανίστηκε ο ιερέας που τελούσε την λειτουργία. Όταν η Πόλη επιστρέψει στα χέρια χριστιανών, ο ιερέας θα ξαναβγεί από εκεί και θα συνεχίσει τη θεία λειτουργία που άφησε στη μέση.
Άλλη παράδοση είναι αυτή του μαρμαρωμένου βασιλιά. Συγκεκριμένα όταν ήλθε η ώρα η πόλη να τουρκέψει και μπήκαν μέσα οι Τούρκοι, έτρεξε ο βασιλιάς καβάλα στ’ άλογό του να τους εμποδίσει. Ήταν πλήθος αρίφνητο η Τουρκιά, χιλιάδες τον έβαλαν στη μέση κι εκείνος χτυπούσε κι έκοβε με το σπαθί του.
Τότε σκοτώθη τ’ άλογό του κι έπεσε κι αυτός. Κι εκεί που ένας Αράπης σήκωσε το σπαθί να χτυπήσει το βασιλιά, ήρθε άγγελος Κυρίου και τον άρπαξε και τον πήγε σε μια σπηλιά βαθιά στη γη κάτω, κοντά στη Χρυσόπορτα
Τρισδιάστατη αναπαράσταση της Χρυσής Πύλης (Χρυσόπορτα)
Εκεί μένει μαρμαρωμένος ο βασιλιάς και καρτερεί την ώρα να ’ρθει πάλι ο άγγελος να τον σηκώσει. Οι Τούρκοι το ξέρουν καλά αυτό, μα δεν μπορούν να βρουν τη σπηλιά που είναι ο βασιλιάς γι’ αυτό έχτισαν την πόρτα που ξέρουν πως απ’ αυτή θα μπει ο βασιλιάς να τους πάρει πίσω την Πόλη.
Μα, όταν είναι θέλημα Θεού, θα κατεβεί ο άγγελος στη σπηλιά και θα τον ξεμαρμαρώσει και θα του δώσει στο χέρι το σπαθί που είχε στη μάχη. Και θα σηκωθεί ο βασιλιάς και θα μπει στην Πόλη από τη Χρυσόπορτα και, κυνηγώντας με τα φουσάτα του τους Τούρκους, θα τους διώξει ως την Κόκκινη Μηλιά.
Ο Θρύλος του Μαρμαρωμένου βασιλιά εξακολουθεί να επηρεάζει και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Το παρακάτω βίντεο-κλιπ από τη δεκαετία του 1990 για το τραγούδι του συνθέτη-τραγουδιστή Μιχάλη Ρακιτζή με τίτλο "Ethnic" είναι εμπνευσμένο από τον παραπάνω θρύλο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο βίντεο - κλιπ αποτελεί την πρώτη ελληνική απόπειρα για τη δημιουργία ταινίας τρισδιάστατων γραφικών με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή. Ακόμα και σήμερα, θεωρείται αξεπέραστο!

Ένα άλλο παράδειγμα πως η άλωση έχει επηρεάσει την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία είναι το ελληνικό συγκρότημα επικής σκλήρης μουσικής "INNER MAKAM" Οι οποίοι εμπνεύστηκαν το θέμα του δίσκου τους από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης. Στο παρακάτω ηχητικό απόσπασμα από το δίδκο του εν λόγω συγκροτήματος ακούμε την αγέρωχη απάντηση του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στον Μωάμεθ, όταν ο δεύτερος ζήτησε την παράδοση της Πόλης.
"Το δε την πόλιν σοι δούναι ουτ' εμόν εστίν ουτ' άλλου των κατοικούντων εν ταύτη∙ κοινή γαρ γνώμη άπαντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισθόμεθα της ζωής ημών", απάντησε ο γενναίος αυτοκράτορας που σημαίνει: Το να σου παραδώσω την Πόλη ούτε δικιά μου θέληση είναι ούτε κανενός από τους κατοίκους της. Γιατί συμφωνήσαμε όλοι με τη δικιά μας θέληση να πεθάνουμε και να μη λυπηθούμε τη ζωή μας.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Χάρης Λεμονιάς 2010. Από το Blogger.